Относно проект “гара Подуяне”
Днес, в навечерието на един от най-светлите християнски празници, реконструкцията на втората по големина жп гара в София – гара Подуяне, вече е факт. Железопътната гара Подуяне е построена през 1930 г. и до 2019 г. не бе извършван основен ремонт. Гаровият комплекс Подуяне е част от жп линията София-Пловдив, която е най-натоварената в страната. Броят на пристигащите и заминаващи пътници по това направление е около 1,4 млн.
Сградата на приемно здание на гара Подуяне е построена през 1930 г. по проект на арх. Панайот Калчев, един от най-изявените архитекти на жп гари в България. Заради архитектурния си облик гарата е популярен декор за игрални филми и рекламни клипове. В рамките на изпълнения проект са реставрирани декоративните елементи от фасадата, орнаментите по стените в чакалнята, като напълно е запазена тяхната автентичност. Съхранен е и вграденият в чакалнята павилион, който е емблематичен за сградата. „Интериорът на чакалнята е истинска съкровищница на форми и детайли. Прозорците ни напомнят на такива в храмова постройка – храм на напредъка, на развитието, на просперитета на България. Катедрала на железницата от една друга епоха, когато най-екологичният и енергоефективен транспорт е бил на голяма почит у нас. Характерни са прозорците от “оберлихт”, чрез които се осъществява осветлението на навеса на първи перон. Същите са възстановени.“, заяви на церемонията по официалното откриване генералният директор на НКЖИ инж. Папукчийски.
След реконструкцията жп гара Подуяне е напълно обновена, отговаряща на всички европейски изисквания за енергийна ефективност, техническа безопасност и достъпна среда. При изпълнението на ремонта е извършено пълно обновяване на приемното здание, изградени са нови енергоефективни и високотехнологични модерни инсталации – електрическа, отоплителна, вентилационна, климатична, ВиК, охранителна, видеонаблюдение, оповестителна.
Официалното откриване на обекта бе направено от генералния директор на НКЖИ инж. Красимир Папукчийски, председателя на УС на НКЖИ Христо Алексиев, министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков и кмета на Столична община Йорданка Фандъкова. По време на събитието бе представен и новият високотехнологичен и многофункционален влекач, закупен със финансови средства от НКЖИ. Използването на тези нови машини ще подобри значително транспортните и товаро-разтоварни дейности, свързани с поддържането на железния път в страната и ще намали значително времето за възстановяване на движението при аварийни ситуации. Не на последно място, тези нови моторни влекачи, ще облекчат условията на труд на работниците, изпълняващи текущото поддържане и ремонт на железния път и съоръженията към него и по-бързо ще се отстранява натрупаната снежна маса от снегонавяването.
Реконструкцията на гаров комплекс Подуяне се осъществява със съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 г., а стойността на договора за строителство на обекта е 2 903 166, 23 лв. без ДДС, с изпълнител „Инфраструктурно строителство“ АД.